De zeven magere jaren mogen we dan officieel achter ons hebben gelaten, het betekent voor de meesten van ons niet dat we meer geld aan de zomervakantie uitgeven dan in voorgaande jaren. We gaan niet extra ver, niet extra luxe of extra lang, leert de grote vakantie-enquête onder de panelleden van RegioPeil.nl.
Het RegioPeil Vakantie Onderzoek is in juni 2015 afgenomen onder 1700 panelleden in de leeftijd van 25 jaar en ouder. Het onderzoek is uitgevoerd om een goed beeld te krijgen over de voorkeuren en het gedrag van vakantiegangers. Geselecteerde panelleden hebben in totaal 30 vragen beantwoord in de categorieën: vakantietype, bestemming, uitgaven, online bereikbaarheid, activiteiten en demografische gegevens. In dit artikel enkele resultaten.
Ed Brouwer, Holland Media Combinatie
Meer dan 1700 panelleden van Regiopeil.nl vulden de vragenlijst in over hun vakantieplannen en de besteding van het vakantiegeld. Het overall-beeld dat er uit naar voren komt, is dat we van plan zijn komende weken vakantie te vieren zoals we dat meestal doen. Dat is het liefst met z’n tweetjes of met de kinderen met de auto niet te ver buiten de landsgrenzen lekker de omgeving verkennen en zonder verplichtingen van onze rust genieten.
Waarheen
Pakweg vier op de vijf deelnemers antwoord bevestigend op de vraag ’gaat u deze zomer op vakantie?’ In Nederland (17,8%), binnen Europa (45,7%) of buiten Europa (6,8%). Ten tijde van de vraagstelling, eind mei, wist 11,8% procent het nog niet en de resterende 17,9% gaat deze zomer niet weg. Waarom gaan we eigenlijk weg? Vooral voor onze rust en ontspanning (zegt 80%), om te genieten van eten en drinken en om gezellig samen te zijn. Pas daarna komen kennis en inspiratie opdoen, werken aan onze gezondheid en vitaliteit, uitdagingen aangaan en sportieve prestaties leveren, spanning en op avontuur gaan.
Vakantiegeld
Nagenoeg iedereen heeft vakantiegeld gekregen. Een op de drie deelnemers aan de enquête gebruikt dat uitsluitend om er van met vakantie te gaan. Iets minder dan tweederde gebruikt het zowel om vakantie te vieren als voor andere zaken. Best veel, het verklaart waarschijnlijk waarom bijna een kwart aangeeft dat de (voorbije?) economische crisis van invloed is op hun budget.
Besteding
Financiële opluchting dat de crisis voorbij zou zijn, vertaalt zich amper in een ruimer vakantiebudget. Ook weer tweederde van de enquête-deelnemers zal net zo veel geld in de vakantie stoppen als vorig jaar. Bescheiden is de groep die wél meer geld wil uitgeven (16%) en een stuk kleiner (12%) het groepje dat juist minder wil of kan besteden aan vakantie.
Met de stelling ’Dit jaar kies ik een luxe bestemming uit’ is nog niet eens één op de vijf deelnemers het eens.
Wie weggaat, leeft er niet lekker op los. Een derde van de vakantiegangers bepaalt van te voren hoeveel er tijdens de vakantie maximaal uitgegeven mag worden en onderweg houdt bijna de helft van de deelnemers de uitgaven nauwgezet bij.
Eten en drinken
Los van de reis en de accommodatie, waar geven we ons vakantiebudget voornamelijk aan uit? Vooral aan eten, aan drinken, entreegelden voor musea en attracties en aan cultuur en attracties. In beduidend mindere mate worden ook genoemd telefonie en internet en kleding. Royaler met fooitjes zijn de meesten van ons niet: bijna driekwart geeft ondanks vakantiestemming niks extra’s, een kwart wel en een kleine groep (5%) zegt sowieso nooit aan fooien te doen.
Souvenirs
Souvenirverkopers worden ook al niet rijk van ons. De helft geeft aan geen souvenirs te kopen, de andere helft doet dat vooral voor de (klein)kinderen, vervolgens voor zichzelf en daarna voor familieleden. Voor vrienden nemen we nog minder mee en het aantal enquêtedeelnemers dat voor collega’s iets mee terugneemt, is letterlijk op de vingers van een hand te tellen.
Favoriete oorden
Dan de vraag: waar gaan we heen deze zomer? Wie vakantie buiten de landsgrenzen viert, doet dat in volgorde van veelgenoemde landen (meer antwoorden waren mogelijk) het liefst in Frankrijk (29,5%), Duitsland (24,3%), Spanje (13,7%) en Italië (11,4%). Redelijk populair zijn ook Griekenland (9%), België (8,32%) en Oostenrijk (7,3%). Wilt u liever geen landgenoot tegen het lijf lopen? Ga dan naar Roemenië, Bulgarije, Finland of als het budget dat toelaat naar Monaco. Als de respondenten woord houden, zult u ze daar amper tegenkomen. De auto is ook dit jaar het populairste vervoermiddel naar het vakantieadres. Daarna volgen op afstand het vliegtuig en in nog veel mindere mate de trein, boot, fiets, camper en de motor. Met de bus op vakantie gaan, dat doen de enquêtedeelnemers kennelijk niet. Overigens, vorig jaar was Duitsland dé favoriet en stond Frankrijk op plek twee. Een kwestie van stuivertje wisselen.
Ontdekken
We houden er van nieuwe oorden te ontdekken. Dat antwoordt een overduidelijke meerderheid van de deelnemers aan onze Regiopeil Vakantie-enquête. Slechts een heel bescheiden 12% gewoontedieren gaat het liefst ieder jaar naar dezelfde plek terug. Het doet vermoeden dat we avontuurlijk zijn aangelegd, maar ons geluk onderweg op de proef stellen en maar kijken waarheen de wind of de schijnende zon ons brengt, nee, zo’n behoefte aan avontuur hebben we ook weer niet. Slechts een op de vijf respondenten geeft aan het liefst op de bonnefooi op vakantie te gaan. Gedurfd: iemand laat een dartpijltje op de landkaart de bestemming kiezen. En dan niet meer smokkelen, hè?! Zo’n 6% van de ondervraagden blijft zelfs graag in de eigen regio tijdens de vakantie. Hoe avontuurlijk kan dat zijn?
Genieten
Maar waarheen de reis ons ook brengt, waar het vooral om gaat, is dat je even zonder dagelijkse zorgen optimaal kunt genieten. Lukt dat? Jazeker: nagenoeg iedereen kiest duidelijk voor ’ja’.
Hoe dan? Aan welke activiteiten beleven we het meeste vakantieplezier? In volgorde van veelgenoemde antwoorden: rust, ontspanning en relaxen (zegt 52,7%), de natuur in, stadsbezoeken, cultureel doen, wandelen, de fiets pakken, lezen, zon-zee-strand. Naar verhouding weinig genoemd worden watersport (2,6%), bergsport, winkelen, muziek, motorrijden en klussen. Genieten doen we van het oer-vakantiegevoel – wie heeft het immers niet: niets te hoeven, geen verplichtingen, geen agenda, geen sleur van alledag. ’Lekker niks doen’, antwoordt iemand. Nieuwe mensen ontmoeten, nieuwe dingen zien en beleven. Geen horloge om en tijd voor elkaar hebben.
Met wie?
De vakantie brengen we bij voorkeur door met de partner (67,3%), het hele gezin (11,4%), met een vriend of vriendin of alleen, maar in dat geval liever niet met een groepsreis met onbekenden. De bestemming is in de meeste gevallen een gezamenlijke keuze. Slechts 3,7% laat de keuze over aan de partner en in 1 procent van de gevallen beslissen de kinderen. Als die al meegaan. Huisdieren meenemen doen we redelijk veel: liefst 21% van de mensen wil niet zonder weg. De rest wordt thuis verzorgd, gaat logeren bij familie of kennissen en krijgt tijdelijk onderdak in een pension. Eén dierenliefhebber meldt doodgemoedereerd dat de kippen voor vertrek op de barbecue gaan.
Vakantieduur
We weten nu waarheen en met wie, maar hoe lang gaan we het liefst weg? De ideale vakantie duurt voor een op de drie van ons precies twee weken. Een week langer, antwoordt bijna zo’n zelfde groep. De vakantie opknippen in dagjes er op uit en een midweek of weekend weg zijn bij veel respondenten ook behoorlijk populair.
Heimwee
Hoe langer we wegblijven, hoe groter de kans op heimwee voor wie daar gevoelig voor is. Hebben we er wel eens last van? Dat valt reuze mee: bijna negen op de tien niet. En wat mist de rest dan die aangeeft wel heimwee te hebben? Vooral het eigen huis, dan de familie, vervolgens het eigen bed en pas daarna het achtergebleven huisdier (15,2%). Veel minder vaak maar ook genoemd worden vrienden, de eigen wc, de tuin en het vertrouwde prakkie.
Familie en vrienden missen, ga dan gezellig met hen op vakantie, kun je zeggen. Nou, liever niet, zegt meer dan de helft van de ondervraagden. De rest lijkt het wel gezellig.
Internet
Heimwee kun je natuurlijk ook bestrijden door contact te houden met thuis. Via telefoon maar bij voorkeur via internet, via sociale media en nieuwssites. Zouden we anno 2015 nog zonder internet met vakantie kunnen? Nee, zegt 17,5 procent van de ondervraagden. De rest kan nog best zonder. Maar wíllen we nog wel zonder internet weg? Nee, antwoordt net iets meer dan de helft. Liever niet.
Als we op sociale media zitten, gebruiken we onze MB’s vooral voor het bijhouden van Facebook. Daarna worden in mindere mate ook Twitter en LinkedIn genoemd en amper Instagram en Pinterest. Facebook dus, waarvan een op de vijf dagelijks een of meer keren kijkt en ervaringen deelt. De behoefte om thuisblijvers via sociale media op de hoogte te houden, weet het merendeel van de Facebookers te onderdrukken. Slechts een kwart doet het. Veel gebruikers van sociale media zeggen pas na thuiskomst iets over de vakantie te delen, er zo rekening mee houdend dat criminelen anders weten dat je niet thuis bent.
Regionieuws
Voor een regionale krant is het natuurlijk aardig om te weten of de lezers die met vakantie zijn het nieuws van thuis blijven volgen. De uitkomst valt niet mee: 55,4 procent van de ondervraagden volgt het lokale en regionale nieuws vanaf het vakantieadres helemaal niet, terwijl dat tegenwoordig toch heel gemakkelijk online via apps van deze krant te doen is. Misschien weten ze dat niet of willen ze even helemaal los van thuis zijn. Vermoedelijk lezen ze zich bij wanneer ze weer thuis zijn waar de vriendelijke buurvrouw een mooie stapel heeft gemaakt van alle kranten op de mat. 36% blijft op papier of online via app of website de regionale krant onderweg wél volgen, de overigen houden nieuws van thuis bij via radio en televisie, als het even kan.
Schulden, geen vakantie
Lekker met vakantie gaan is voor grote groepen mensen niet weggelegd, bijvoorbeeld door geldgebrek.
Van de mensen met betalingsachterstanden gaat 45 procent niet met vakantie, leert onderzoek van budgetvoorlichter Nibud. Het betekent tegelijkertijd dat 55 procent ondanks geldproblemen toch weg gaat. Hoe zij dat dan betalen? Van het ontvangen vakantiegeld, van de lopende rekening of er wordt geld voor geleend.
Het gaat om veel mensen, want volgens het Nibud heeft zo´n 14 procent van de Nederlanders betalingsachterstanden. Vakantiegeld wordt door 35 procent van de mensen met een schuld helemaal en door 49 procent gedeeltelijk gebruikt om die achterstand in te lopen. De resterende 16 procent gebruikt vakantiegeld helemaal niet om schulden af te lossen.
Zit weggaan in de zomervakantie er voor een grote groep huishoudens komende weken dus niet in, af en toe een dagje weg, dat doet 93 procent van de ondervraagden wel. Veel genoemd: de bioscoop, dierentuin, concerten en festivals en musea en casinobezoek. Ook dat loopt aardig in de papieren. Een dagje pretpark of een festival kost een alleenstaande zomaar 60 euro, aapjes kijken 34, de bios 17 euro.
Word ook lid van RegioPeil en denk mee!