Een jingle terwijl de verkeersinformatie wordt voorgelezen, luide muziek als intro van journaaluitzendingen. Gesproken woord op radio en televisie wordt vaak aangekleed met ’geluid’. Tot grote ergernis van veel panelleden van het RegioPeil opiniepanel.
Bijna 1400 leden van het RegioPeil Ombudspanel reageerden op de enquête over achtergrondgeluiden op tv en radio. Meer dan de helft ergert zich aan muziek tijdens interviews en bij nieuwsuitzendingen. „Waar gaat het om? Het leidt vreselijk af”, is een reactie.
De ergernis neemt toe naarmate iemand ouder is en geldt niet alleen voor mensen die gehoorproblemen hebben. Ook mensen die geen verminderd gehoor hebben storen zich aan de achtergrondgeluiden. „Nergens voor nodig, het verpest alles.”
Nederlandstalige films scoren hoog bij ’slechte verstaanbaarheid.’ Meer mensen zullen in de toekomst last hebben van gehoorproblemen, blijkt uit trendcijfers van het RIVM. Dat komt door de vergrijzing en door de harde muziek waaraan vooral jongeren blootgesteld worden. De percentages worden weer enigszins gedrukt door wettelijke maatregelen op de werkvloer.
Een andere ergernis is het volume van reclames tijdens en tussen programma’s. De Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden heeft lang gewedijverd voor het aanpassen van die volumes, maar dat is in de ogen van veel panelleden lang niet altijd gelukt.
Veel mensen zitten met de afstandsbediening in de hand om bij televisiereclames gelijk het geluid weg te drukken.