+31 (0)6 8160 77 19 info@mirantes.nl Lid

Optimaal genieten op vakantie

Optimaal genieten op vakantie
14
jul

Maar liefst 92% kan optimaal genieten van de zomervakantie. U doet dat het liefst 2 á 3 weken lang en het liefst niet elk jaar op dezelfde locatie. U kunt wel twee weken op vakantie zonder internet, maar u wilt het niet. Dat en meer blijkt uit onze recente enquête onder de panelleden van Regiopeil. 1216 RegioPeil panelleden reageerden op vragen over de (zomer)vakantie.

Het RegioPeil Zomervakantie Onderzoek is in juni 2014 afgenomen onder 1216 lezers van de regionale dagbladen in de leeftijd van 25 jaar en ouder. Het onderzoek is uitgevoerd om een goed beeld te krijgen over de voorkeuren en het gedrag van vakantiegangers. Geselecteerde panelleden hebben in totaal 30 vragen beantwoord in de categorieën: vakantietype, bestemming, uitgaven, online bereikbaarheid, activiteiten en demografische gegevens. In dit artikel enkele resultaten.

Ver weg of liever dichtbij genieten

67% van de lezers gaat deze zomer op vakantie. 20% viert vakantie in Nederland en zo’n 40 procent gaat naar een ander land binnen Europa.

Chart by Visualizer

Voor de mensen die het verder in Europa zoeken, zijn Duitsland en Frankrijk de populairste vakantielanden. Andere populaire landen zijn dit jaar Spanje, Italië, Oostenrijk en België.
Chart by Visualizer
De auto is veruit de populairste manier om naar de vakantiebestemming te reizen (55 procent). Een kwart pakt het vliegtuig.
Chart by Visualizer
Onze lezers houden van plannen, want 70 procent gaat niet op de bonnefooi op stap. Een kwart doet dat bij voorkeur wel. De ideale vakantie duurt twee of drie weken en dan het liefst niet elk jaar naar dezelfde locatie. 92% kan tijdens de vakantie optimaal genieten!
Chart by Visualizer
 

Budgetteren op vakantie of vooral zorgeloos genieten

Hoewel twee van de drie panelleden vooraf niet bepalen hoeveel geld ze uit willen geven op vakantie, houdt de helft de uitgaven tijdens de vakantie wel bij. 15% van de ondervraagden geeft aan meer te besteden dan vorig jaar en 68% ongeveer evenveel.

Chart by Visualizer

De vakantie benutten we vooral om tot rust te komen en te ontspannen en dat gaat vooral gepaard met meer uitgaven dan normaal voor eten en drinken. Een op de acht panelleden heeft wel eens heimwee op vakantie: vooral naar familie, bed, toilet, en eigen huis. Souvenirs worden er niet gekocht door vier van de tien vakantiegangers. Wie dat wel doet koopt ze vooral voor zichzelf en voor de kinderen of kleinkinderen.

Chart by Visualizer

Chart by Visualizer

Tachtig procent kán wel zonder internet, maar de helft wíl niet zonder. De aanwezigheid van draadloos internet wordt door veel mensen daarom ook heel belangrijk gevonden. Voor ruim een kwart is de aanwezigheid van Wi-Fi op de vakantiebestemming belangrijk en voor 1 op de 10 zelfs zeer belangrijk. Waarschijnlijk om even de e-mail te checken want Facebook, Twitter en Linkedin worden op vakantie weinig benut. Een op de vijf zit elke dag op Facebook (één of meerdere keren per dag). Zestig procent in het geheel niet.

Chart by Visualizer

Chart by Visualizer

Chart by Visualizer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.